З великим успіхом завершила свою роботу Третя науково-практична конференція «Синтез мистецької науки, освіти та творчості в Україні та глобальному культурному просторі», яка відбувалася 18-19 лютого на базі Ужгородського інституту культури і мистецтв. Без перебільшення можна стверджувати, що цьогорічна конференція набула розмаху безпрецедентного для Закарпаття всеукраїнського науково-практичного мистецького форуму.
Через карантинні умови конференція проводилася дистанційно. Складності, які ця обставина породжує при проведенні подібних заходів, особливо якщо вони мають практичне культурно-мистецьке спрямування, компенсувалися залученням учасників з більшості регіонів України, а також міста Києва. Крім широкої географії, цьогорічний перелік доповідачів конференції характеризувався солідним представницьким складом: доктори і кандидати наук, заслужені артисти та заслужені працівники культури, велика кількість педагогічних та науково-педагогічних працівників закладів вищої та фахової передвищої освіти, студенти і магістранти закладів вищої освіти. Традиційною особливістю конференції є її проведення у форматі SMART-ART, де поєднуються традиційні академічні доповіді, презентації, перформанс, слайд-шоу, відеокліпи і ролики з коментарями і показами, майстер-класи. В онлайн-трансляції організаторам та учасникам вдалося зберегти усі ці елементи.
Конференція розпочалася з вітального слова заступника директора УжІКіМ, кандидата економічних наук Агія Я. Ю., який від імені дирекції та колективу Інституту привітав учасників, побажав творчого натхнення, активної подальшої співпраці та нових наукових здобутків. Перший день конференції був присвячений переважно музичному мистецтву: на ранковому засіданні були представлені доповіді музично-історичного та музично-теоретичного спрямування, на вечірньому – з проблем теорії та методики музичної освіти і музичного виховання.
У другий день конференції свої доповіді презентували майстри та педагоги сценічного мистецтва і хореографії (ранкове засідання) а також студенти – майбутні магістри та бакалаври (вечірнє засідання). По закінченню слухачі і доповідачі спільно з організаторами підбили підсумки, обмінялися ідеями та враженнями, висловили бачення майбутніх конференцій.
У перший день великий інтерес та жваву дискусію викликали наукові та науково-методичні доповіді доктора мистецтвознавства, професора Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського (м. Київ) Чекана Ю. І., кандидата мистецтвознавства, доцента Задорожного І.З. (Мукачівський державний університет), кандидата мистецтвознавства Онищенко К. М та заслуженого працівника культури Зелінки В. С. (Ужгородський інститут культури і мистецтв), а також викладачів Товтин Н.І. (МДУ), Бучок Л. В., Мартинюк М. В., Купрій К. Е., Батриної Т. В. (УжІКіМ), Шабанової Т. Д. (Ужгородський музичний фаховий коледж імені Д. Є. Задора). Майстер-клас та презентацію методичного посібника показали викладачі Мелітопольського фахового коледжу культури і мистецтв Юдіна Ю. В., Юдіна А. В., Атаманчук Ю. А..
Паралельно працювала секція, де були представлені доповіді на соціокультурну (доктор історичних наук, професор Ільганаєва В. О., кандидат історичних наук Палеха Ю. І., кандидат наук з соціальних комунікацій Апшай М. В., кандидат педагогічних наук, доцент Апшай Н. І., заслужений працівник культури Ухач Л. І.), культурологічну (кандидат історичних наук, доцент Біланич Г. П.), філософську (доктор філософії Апшай В.Ф.), педагогічну (кандидат педагогічних наук, доцент Глоба Л.Г.), екологічну (кандидат біологічних наук Крулько Л. В.) тематику.
Тематика другого дня конференції також була актуальною та різноманітною. Більшість доповідей та відеопрезентацій ранкового засідання були присвячені дослідженням творчих процесів у театральному, драматургічному, хореографічному мистецтві Закарпаття. Свої наукові та практичні напрацювання у цих напрямах представили сучасні діячі драматичного та хореографічного мистецтва, а також театрознавці: заслужені артисти України Орєшнікова Н. А. (Закарпатський академічний обласний театр ляльок) та Куцик О.П. (УжІКіМ), заслужений працівник культури Зайцев О. Д. (Закарпатський академічний обласний український музично-драматичний театр ім. братів Ю.-А. та Є. Шерегіїв), заслужений працівник культури Шютів М. А. (УжІКіМ), театрознавці Малишка Н.О. (УжІКіМ) та Чепелюк О. Д. (Закарпатський обласний театр драми та комедії). Сучасні практичні проблеми акторського мистецтва та хореографії розглядали під час своїх виступів Тищук Є. В. та Бабяк Є. Я. (УжІКіМ).
Завершальне, вечірнє засідання другого дня конференції було присвячене студентській науці. Своїх студентів та магістрантів представили доктори мистецтвознавства, професори НМАУ ім. П. І. Чайковського Чекан Ю. І. та Редя В. Я.; а також кандидати мистецтвознавства Андрійцьо В. М. та Онищенко К. М., кандидат психологічних наук, заслужений працівник культури Шетеля Н.І., заслужена артистка України Орєшнікова Н. А., заслужені працівники культури Зелінка В. С. та Шевцова І. М., викладач Мартинюк М. В. (УжІКіМ). Тематика доповідей представляла широкий спектр науково-теоретичних та практичних питань мистецтва. Так, розглядалися теоретичні та історичні проблеми української музики різноманітних стилів та напрямів (Ленчик К., Гордієнко М., (НМАУ), Сеневич Я., Король М. (УжІКіМ)); скрипкова творчість Л. Бетховена (Салтанова М., НМАУ), сучасні прочитання літературної та театральної класики (Демко Є., Шестак А., Стельмах А. (УжІКіМ)), історичні аспекти розвитку театрального та хореографічного мистецтва Закарпаття (Коваль С., Кравчук Є., Баник В.(УжІКіМ)); проблеми теорії та методики викладання хореографії (Качур А., Європейський університет) та акторської майстерності (Кобзиста С., УжІКіМ); відео-презентацію хореографічного прочитання творів Л. Українки представили Кундря Ю., Іваниш А., Ганусин К. (УжІКіМ).
Під час онлайн-трансляцій засідань активно працював чат, де слухачі могли обмінюватися думками, висловлювати побажання, ставити питання доповідачам. Доступ до засідань був вільним, тож в процесі перебігу конференції утворилося справжнє живе інтерактивне середовище. Ряд доповідей було представлено у друкованому вигляді.
Підбиваючи підсумки під час закриття конференції, організатори, учасники та слухачі прийшли до висновку, що Третя науково-практична конференція «Синтез мистецької науки, освіти та творчості в Україні та глобальному культурному просторі» в Ужгородському інституті культури і мистецтв відбулася творчо, плідно й натхненно, а її теоретичні та методологічні напрацювання знайдуть відображення у подальших наукових і творчих пошуках та в організації освітнього процесу.
Онищенко К. М.
кандидат мистецтвознавства
доцент кафедри мистецьких дисциплін
Ужгородського інституту культури і мистецтв