Doc.ua запис до лікаря

Виборча кампанія на Закарпатті: білборди без вихідних даних, ймовірна агітація не з виборчого фонду

Виборча кампанія на Закарпатті: білборди без вихідних даних, ймовірна агітація не з виборчого фонду

На вулицях Закарпаття спостерігачі ОПОРИ фіксують білборди вже зареєстрованих кандидатів та партій, які є суб’єктами виборчого процесу, без вихідних даних – інформації про особу-замовника, установу, що здійснила друк, тираж тощо. Також на вулицях міст області є білборди вже зареєстрованих кандидатів, які містять вихідні дані, втім, ймовірно профінансовані не з виборчих фондів, оскільки рекламоносії розмістили ще напередодні дати реєстрації  кандидатів відповідних партій. Крім цього, деякі партії встановили  на вулицях міст свої агітаційні намети, звідки роздають різного роду друковану продукцію.

На вулицях Ужгорода спостерігачі ОПОРИ 28 вересня зафіксували різні білборди із іменем чинного міського голови Ужгорода Богдана Андріїва, який від 23 вересня вже є зареєстрованим кандидатом на цю ж посаду. Зокрема, на одному з бордів зображено дві фотографії однієї із вулиць міста – у 2015 та 2020 роках. На фото видно, що на вулиці відремонтували дорогу. Також на плакаті розмістили напис – «Змінюємо Ужгород разом. Богдан Андріїв». На білбордах, як фіксують спостерігачі, відсутні вихідні дані. З цього приводу спостерігачка ОПОРИ поскаржилася до поліції.

Також в Ужгороді без вихідних даних є білборди політичної сили «Пропозиція», яка 25 вересня зареєструвала своїх кандидатів до Ужгородської міськради.

Із вихідними даними спостерігачі ОПОРИ на вулицях Ужгорода 28 вересня зафіксували білборди кандидата на посаду міського голови Олександра Білака, борди із символікою партії «За майбутнє» та «Рідне Закарпаття», які, ймовірно профінансовані не з відповідних виборчих фондів, оскільки ці борди, за спостереженнями, з’явилися ще  до дати реєстрації кандидатів.

Згідно з вихідними даними, які розміщені на білборді із зображенням Олександра Білака, замовник друку – ЗОО ПП «Рідний дім», відповідальний за друк – Делеган В. В., тираж – 14 штук.

Відповідно до вихідних даних, які розміщені на білборді із символікою партії «Рідне Закарпаття» та зображенням Єгора Микитюка, виконавець – ФОП Палінкаш, замовник – ЗОО ПП «Рідне Закарпаття», відповідальний за друк – Переста Ю., тираж – 15 примірників. Білборд цієї ж партії, однак із зображенням Андрія Петьовки та написом – «Мукачево обирає розвиток» спостерігач ОПОРИ зафіксував 25 вересня у Мукачеві. На плакаті також розміщені вихідні дані.

Схожий борд, однак вже із написом – «Рахівщина обирає розвиток» та зображенням Василя Петьовки, спостерігач ОПОРИ зафіксував на вулицях Рахова. На Тячівщині такий самий борд із зображенням Василя Петьовки та вихідними даними ОПОРА виявила із написом «Тячівщина обирає розвиток».

 

 

 

На бордах в Ужгороді із символікою партії «За майбутнє» також розміщені вихідні дані: замовник – політична партія «За майбутнє», надруковано – ТОВ «Медіа Мікс», тираж – 840 примірників, вдіповідальна особа – Зимовець А.В.. Такий самий білборд спостерігач ОПОРИ виявив і в Мукачеві. Агітаційний борд із символікою цієї ж партії, однак – без вихідних даних спостерігач ОПОРИ 25 вересня виявив у Тячеві, про що повідомив правоохоронні органи.

Також в Ужгороді 24 вересня зафіксовані борди із символікою партій «УДАР», 28 вересня –  «Слуга народу», які містять вихідні дані Зокрема, борди «Слуги народу» видрукувало ТОВ «З Медіа», замовник – Татаренко В. С., Закарпатська обласна організація ПП «Слуга народу», тираж – 37 примірників. Згідно з вихідними даними на борді партії «УДАР», замовник – ЗОО ПП «Удар», відповідальний за випуск – ФОП Назаренко Руслан Русланович, тираж – 10 примірників, друк здійснив – ФОП Назаренко Руслан Русланович. Ймовірно, ці агітаційні білборди оплачені не із виборчого фонду, враховуючи, що ці рекламоносії були розміщені ще до періоду офіційної реєстрації кандидатів політичних сил на виборах до Ужгородської міської та Закарпатської обласної рад.

Із особливостей зовнішньої агітації зафіксовано, що в Ужгороді їздить автобус, який обклеїли агітаційними матеріалами за кандидата Романа Юрківа. Автобус – не на рейсовому маршруті.

З приводу ймовірної агітації суб’єктами виборчого процесу не з виборчого фонду представники ОПОРИ підготували скарги до НАЗК.

У Мукачеві спостерігач ОПОРИ виявив 25 вересня білборд із символікою політичної партії ВО «Батьківщина» із вихідними даними, що може свідчити про агітацію не з виборчого фонду. Зазначимо, що кандидатів від цієї партії Мукачівська міська та районна виборчі комісії зареєстрували 25 вересня, одна Закарпатська обласна виборча комісія зареєструвала кандидатів від ВО «Батьківщина» 24 вересня.

Того ж дня у Мукачеві спостерігач зафіксував білборд із символікою політсили «КМКС «Партія угорців України» із вихідними даними.

У Рахові 28 вересня спостерігач ОПОРИ зафіксував сітілайт із символікою партії «Команда Андрія Балоги», на якому, попри те, що кандидати від цієї партії стали офіційно суб’єктами виборчого процесу, немає вихідних даних. Білборд із назвою цієї політичної сили без вихідних даних представник ОПОРИ зафіксував і 22 вересня в Ужгороді – на другий день після того, як кандидатів політичної сили було офіційно зареєстровано на виборах до Закарпатської обласної ради. За ознаками адмінправопорушення на місце події було викликано поліцію.

Також у Рахові ОПОРА зафіксувала білборд без вихідних даних із символікою політичної сили «Європейська партія України».

У Виноградові спостерігач ОПОРИ зафіксував 25 вересня сітілайт без вихідних даних із символікою партії «Слуга народу» та зображенням Андрія Жупанина – народного депутата України, із написом – «Виноградів – це ти».

Також у Виноградові, на вулиці Чкалова, 87, на вікні та дверях будівлі автовокзалу спостерігач зафіксував друковані матеріали передвиборної агітації – плакати політичної партії «Рідне Закарпаття», на яких розмістили напис: «Рідне Закарпаття» та  логотип партії. Проте вихідних даних на плакаті немає. Також зазначимо, що згідно з Виборчим кодексом розміщувати агітаційні матеріали на вокзалах – заборонено.

Ще один плакат з написом «Закарпаття обирає розвиток» та логотипом партії розмістили на паркані автостанції з внутрішнього боку. Станом на 25 вересня кандидати від цієї партії вже були офіційно суб’єктами виборчого процесу.

У Хусті спостерігач ОПОРИ 26 вересня виявив агітаційний борд із символікою партії «Слуга народу» та зображенням Василя Губаля, За інформацією ОПОРИ, саме 26 вересня Хустська міська ТВК зареєструвала Василя Губаля кандидатом на посаду міського голови Хуста. У цьому факті вбачаються ознаки дочасної агітації, за що передбачена адміністративна відповідальність, оскільки висунутому партією кандидату можна агітувати лише із наступного дня після реєстрації, крім того – витрати на агітаційні матеріали повинні бути оплачені із виборчого фонду.

«Найбільш поширені ознаки порушень правил ведення агітації на Закарпатті лишаються дочасна агітація, агітація зареєстрованих суб’єктів виборчого процесу не з виборчого фонду, відсутність вихідних даних на носіях зовнішньої реклами, – констатує координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Закарпатській області Ярослав Гулан. – За це передбачена адміністративна відповідальність, втім тут більше питання до політичної культури. На жаль, окремі політичні сили масово розмістили білборди із своєю символікою ще до моменту реєстрації кандидатів, а також ймовірно випустили друковану агітаційну продукцію поза межами виборчого фонду. Ця продукція роздається виборцям вже у час виборчого процесу. Таким чином показники витрат, які будуть вказані у звітах щодо використання виборчих фондів, вийдуть меншими, ніж є насправді. І виборці не знатимуть, скільки ж насправді витрачено коштів на агітацію і, головне – джерело походження таких грошей».

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів є:  партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах.

Відповідно до частини 1 статті 52 Виборчого кодексу передвиборна агітація розпочинається кандидатом, партією (організацією партії) наступного дня після дня прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата (кандидатів) і закінчується о 24 годині останньої п’ятниці перед днем голосування. Згідно з частиною 3 статті 52 Виборчого кодексу передвиборна агітація у період виборчого процесу поза строками, встановленими у цій статті, забороняється.

Зважаючи на такі норми, ОПОРА наголошує на тому, що організації партій, які висунули своїх кандидатів на місцевих виборах повинні утриматися від ведення агітації до реєстрації таких кандидатів відповідними територіальними виборчими комісіями, однак оцінку правомірності чи неправомірності наведених у статті активностей партій нададуть правоохоронні органи та суди.

Відповідно до статті 212-10 Кодексу України про адміністративні правопорушення проведення передвиборної агітації, агітації з референдуму особою, участь якої в агітації заборонена законом, проведення агітації поза строками, встановленими законом, чи в місцях, що заборонені законом, проведення агітації у формах та засобами, що суперечать Конституції або законам України, або інше порушення встановлених законом обмежень щодо ведення агітації, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті, статтями 212-9212-13 та 212-14 цього Кодексу, – тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно зі статтею 212-13 Кодексу України про адміністративні правопорушення виготовлення або замовлення виготовлення під час виборчого процесу друкованих матеріалів передвиборної агітації, які не містять відомостей про установу, що здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, або у яких така інформація означена неправильно чи неповно, – тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від десяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від п’ятдесяти до сімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Розповсюдження (рознесення, вивішування, роздавання) під час виборчого процесу друкованих матеріалів передвиборної агітації, які не містять відомостей про установу, що здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, або у яких така інформація означена неправильно чи неповно, а так само організація такого розповсюдження – тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від трьох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від двадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 

За коментарями звертайтеся:
Ярослав Гулан, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Закарпатській області
тел.: 0976446639; 09903198862
e-mail: zakarpattya@opora.org.ua
Ольга Беца, комунікаційниця Громадянської мережі ОПОРА у Закарпатській області
тел.: 0502309596
Doc.ua запис до лікаря
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ
Новини партнерів

Comments:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *