Без багаторівневих паркінгів на Ужгород очікує автомобільний колапс

Без багаторівневих паркінгів на Ужгород очікує автомобільний колапс

Кількість автомобілів в Україні, щорічно й невпинно росте, а загальна кількість автотранспорту, станом на 2018 рік складає більше 9,2 млн. одиниць, з яких не менше 6,9 млн. – легковики. Ще на початок 2016 року середня кількість автомобілів на 1000 жителів в Україні – перевищила позначку в 200 одиниць. Натомість, за підсумками продажів 2017 року на 1000 осіб в Україні припадає тільки 2 нових автомобіля.

В місті Ужгороді, за даними Сервісного Центру № 2141 МВС Закарпатської області, станом на 1.9.2018 рік, зареєстровано, транспортних засобів:

  • 338 категорії «L» (мопеди та мотоцикли);
  • 10 440 категорії «M» (легкових автомобілів та мікроавтобусів);
  • 861 категорії «N» (вантажні автомобілі від 3,5 тон).

Всього: 11 639 транспортних засобів (не рахуючи причепів, спеціальних автомобілів тощо).

Виходячи з того, що вже в 2017 році кількість автомобілів на іноземній реєстрації (т.з. «євробляхи») в Україні досягла частки в 10% від всього легкового автомобільного парку країни, то в Закарпатті, включаючи й Ужгород цей показник може досягати не менше 18—25%. А з урахуванням тих автомобілістів, які приїхали в обласний центр по справах, у відрядження, на лікування, з метою туризму, на відпочинок тощо, то містом щодня їздять не менше кількох тисяч автомобілів! Є логічним, що така кількість автомобілів та їх власники, які рухаються щодня Ужгородом, потребують й місць для паркування.

З цією метою Виконавчий комітет Ужгородської міської ради своїм Рішення №103, від 25.04.2018 — затвердив Положення про паркування транспортних засобів в місті Ужгороді, які стосуються в основному платних стоянок. Наразі, йдеться про 6 спеціально обладнаних місць (майданчиків) для паркування (список внизу) в центральній частині міста, загальною площею 8360,75 м2 та місткістю в 607 паркувальних місць.

Вищевказана постанова, «переспівана» з майже аналогічної Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів» (№ 1342, від 3 грудня 2009 року) яка була прийнята майже 10 років тому. Однак, в ужгородському положенні, чомусь «загубилась» вимога (див. пункт 14.), якою визначено, що «майданчики для платного паркування обов’язково повинні бути обладнані паркувальними автоматами з розрахунку не менш як один автомат на 20 місць для паркування з обох боків уздовж проїзної частини вулиці, дороги або тротуару та/або інформаційними знаками про можливість і порядок надання послуги «мобільне паркування».

 

Але повернемось до ужгородського Положення, в якому мова йде тільки про організацію «місць для стоянок на майданчиках (територіях) для паркування, які розміщені у межах проїжджої частини вулиці, дороги або тротуару та відповідно обладнані». Більше того, вищевказане Положення (пункт 1.3.) не регулює питання організації та порядку надання послуг із зберігання транспортних засобів (автомобілів, автобусів, мотоциклів). Висновок наступний — регулювання паркування транспортних засобів в місті Ужгороді:

  • стосується тільки центральної частини міста;
  • має на меті збирання готівки (читай: тільки заробляння грошей) у вигляді збору за паркування транспортних засобів;
  • ніяк не регулює питань… із зберігання транспортних засобів.

Другими словами, Положення про паркування транспортних засобів у м. Ужгород (відповідно до пункту 1.1.), тільки «визначає єдиний порядок організації та функціонування місць паркування для транспортних засобів на території міста», але аж ніяк не діятиме «з метою:

  • підвищення рівня безпеки дорожнього руху, дисципліни водіїв та культури паркування автотранспортних засобів;
  • впорядкування паркування автотранспорту, врегулювання відносин між власниками майданчиків для паркування та платниками збору за паркування транспортних засобів;
  • розвитку мережі місць паркування, впровадження сучасних методів їх організації, поступового переходу до автоматизованої системи оплати за користування місцями паркування».

Більше того, відповідно до Положення та, особливо пунктів Договору про організацію та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для платного паркування, так й неясно:

  • з чого складатиметься вартість за «користування місцями для платного паркування на території міста»: тільки «за послуги паркування» чи й включатиме «збір за паркування» (якщо так, то в яких пропорціях)?;
  • чи будуть на 6-тьох спеціально обладнаних майданчиках для паркування в центральній частині міста, загальною місткістю в 607 паркувальних місць, встановлені не менше 30 паркоматів (як цього вимагає вищенаведена Постанова Кабінету Міністрів України) чи й далі платитимемо готівкою «операторам»?;
  • що буде, якщо залишений на платній парковці транспортний засіб буде: пошкоджено, викрадено зсередини, взагалі — вкрадено (позаяк Положення не регулює питання організації та порядку надання послуг із зберігання транспортних засобів: автомобілів, автобусів, мотоциклів)?

Виходячи з вищенаведеного, можна констатувати, наступне:

  1. 607 паркувальних місць для міста, яким щодня їздить десятки тисяч автомобілів — мізер й ніяк не вирішує проблем: заторів, корок й паркування.
  2. Оплата послуг за паркування, швидше за все залишиться лише за готівку, позаяк придбання та встановлення паркоматів — дороге задоволення й неблизька перспектива, а про такий сервіс, як розрахуватися за допомогою СМС-справи, що вже давно є звичним у Європі й мріяти не варто.
  3. Нечіткість прав та повноважень сторін в нормативних документах Положення — плодитиме скарги й непорозуміння й, не виключено — призводитиме до корупційної складової у цій сфері аж до судових розбирань.

Звідси є актуальним, особливо для найзахіднішого обласного центру, питання збільшення місць для паркування автомобілів саме шляхом побудови багаторівневих надземних паркінгів в Ужгороді. Таким шляхом йдуть, практично всі сусідні країни Європейського Союзу. При цьому, малоземельному Ужгороду за кошти платників податків, доцільно підготувати та розглянути проекти побудови, як мінімум, не менше двох багаторівневих надземних паркінгів (по обидва береги міста): один в районі площі Корятовича (наприклад, на розі вулиць Підгірна-Цегольнянська), другий — площі Ш. Петефі (наприклад, між драмтеатром та швейною фабрикою). Крім того, варто звернути увагу на захаращені двори навколо цих площ, в яких можна організувати спорудження багаторівневих надземних паркінгів.

 

Задля цього, міська влада мусить всіляко сприяти й приватним зусиллям у цьому напрямку (цільове виділення/оренда/продаж земельної ділянки, проектувальні роботи, розрахунки, надання технічних умов тощо). Видається, що прекрасними місцями для таких проектів можуть стати: внутрішні площі (двори, майданчики) мікрорайонів, території вже існуючих стоянок, наприклад, на вже діючій парковці готелю «Інтурист-Закарпаття», на стоянці біля Автовокзалу № 2 (відомий, як Перечинський автобусний вокзал) тощо. Це ж стосується й територій навколо ринків міста: Краснодонців, Радванський, Білочка, «п’яний базар» тощо. Є очевидним, що для потенційного інвестора/власника, який спорудить багаторівневий надземний паркінг, доходи будуть не тільки, власне від оренди за парко місце, але й з реклами, яка прекрасно «закриватиме» доволі сірі стіни паркінгу (з урахуванням, практично — щорічного, жаркого літа, крім обов’язкових туалетів, такі паркінги можуть бути обладнанні й платними душовими кабінками). І це вже не кажучи про суттєве покращення з паркуванням в місті та цивілізованість взаємин: автовласник-паркування-бюджет міста-поліція, яке принесуть вищевказані пропозиції.

Й останнє, але чи не найголовніше. Виходячи з криміногенної реальності в Ужгороді, де крадіжки та, особливо, підпали легковиків — наявність та можливість залишати автомобілі на платних, багаторівневих надземних паркінгах — чи не найкращий вихід з ситуації. Тобто, вдень такі паркінги будуть використовувати приїжджі, а вночі — ужгородці.

Щодо порядку реалізації будівництва багаторівневих надземних паркінгів в Ужгороді, то варто скористатись механізмом відповідної Петиції (яку пропонує Єдина система місцевих петицій), після чого організувати громадські слухання за результатами яких створити робочу групу із числа зацікавлених та небайдужих ужгородців й депутатів міської ради, щоб максимально виважено та професійно прийняти відповідні рішення місцевої влади та започаткувати спорудження багаторівневих паркінгів.

Насамкінець є очевидним, що спорудження багаторівневих надземних паркінгів в столиці Срібної Землі — суттєво покращить якість надання такого виду послуг та, однозначно — наблизить місто до європейських стандартів у цій сфері.

* * *

Перелік майданчиків для платного паркування в місті Ужгороді:

— Вулиця Капушанська (від пр. Свободи до вул. Новака) — 80 машиномісць площею 1102,40 кв.м.
— Проспект Свободи (від вул. Василя Комендаря до пл. ім. Г. Кірпи) — 109 машиномісць площею 1502,55 кв.м.
— Вулиця Л. Толстого — 53 машиномісця площею 728,75 кв.м.
— Площа Жупанатська — 65 машиномісць площею 893,05 кв.м.
— Площа Корятовича — 150 машиномісць площею 2067,0 кв.м.
— Вулиця Олександра Фединця — 150 машиномісць площею 2067,0 кв.м.

Підготував Ю. Ключівський, керівник IASEED
Прага-Ужгород, 15.10.2018

РІО

Підтримати аналогічного змісту Петицію “Багаторівневі паркінги в Ужгороді” (щодо збільшення місць для паркування автомобілів шляхом побудови багаторівневих надземних паркингів в Ужгороді), яку розміщено на сайті Єдиної системи місцевих петицій, можна тут: https://e-dem.in.ua/uzhgorod/Petition/View/20.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ
Новини партнерів

Comments:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *