15 серпня в Ужгородському прес-клубі відбулася підсумкова прес-конференція представництва Громадянської мережі ОПОРА в Закарпатській області на тему «ЗНО-2012. Підсумки громадського спостереження у Закарпатській області».
Вступна кампанія-2012 до вищих навчальних закладів Закарпаття пройшла спокійно, – зауважили координатори кампанії спостереження ГМ Опора в Закарпатській області. До найбільших навчальних закладів області (Ужгородського національного університету та Закарпатського державного університету) було подано близько 10765 заяв. Популярними напрямками виявились правознавство, туризм, облік і аудит, програмна інженерія, стоматологія та лікувальна справа.
Святослав Бабіля, співкоординатор кампанії спостереження ГМ Опора в Закарпатській області розповів, що це вже вп’яте за підтримки Фонду «Відродження» ОПОРА моніторить ЗНО та вступну кампанію до вишів.
«Вступна кампанія в області пройшла в цілому успішно. Проте, були певні проблеми, вирішення яких, не залежало від приймальних комісій. Серед основних – нестабільна робота ЄДЕБПО (Єдиної державної електронної бази з питань освіти). Як прогнозувала мережа ОПОРА, система не будучи заздалегідь протестованою дала збій вже в перші дні прийому документів від вступників. Тому, впродовж перших двох тижнів, в умовах насиченого напливу абітурієнтів, система часто зависала. Через це у вишів часто накопичувались неопрацьовані заяви, які членам приймальної комісії доводилось вносити в після робочий час, коли завантаженість системи – менша, – зазначив Святослав Бабіля. Питання виникають також щодо ефективності використання державних коштів, оскільки на окремі спеціальності закарпатським вишам було надано більше державних місць, аніж надійшло заяв від абітурієнтів.
За словами співкоординатора кампанії, позитивним моментом стало збільшення державного замовлення у вузах.
Володимир Феськов, інший співкоординатор Громадянської мережі ОПОРА за вступною кампанією у Закарпатській області звернув увагу на те, що й електронний вступ теж не виправдав надії, які на нього покладало міністерство. Через нестабільну роботу системи, в процесі реєстрації аплікація могла зависнути, тому часто абітурієнти йшли до вищого навчального закладу особисто здати документи. З іншого боку, аплікації що були все-таки зареєстровані електронним чином, нерідко мали певні помилки в даних, що не завжди було провиною абітурієнта. Наприклад, середній бал атестату, який система вираховувала сама.
Щодо нововведень, які вносилися під час процесу вступу, то, наприклад, велика кількість абітурієнтів просто не знали про додаткові «хвилі зарахування», які дали можливість заповнити вакантні місця. «Загалом, кампанію треба визнати такою, що мала велику кількість процедурних змін в процесі своєї реалізації. Часто вони були неприємними сюрпризами не тільки для спостерігачів, а й для представників вишів. З найсуттєвіших, наказ профільного міністерства про продовження терміну прийняття заяв від абітурієнтів до 5 серпня, який спочатку носив рекомендаційний характер, а перед фінішною прямою став декларативним, – розповів Володимир Феськов. – Інший приклад, призначення так званої «четвертої хвилі» рекомендованих до зарахування абітурієнтів, яка тривала з 11 до 15 серпня. Тут питання полягало у відсутності конкретної процедури її реалізації. Адже в такому разі, виш міг повідомляти про вакантні державні місця не тільки рейтингових абітурієнтів, а тих хто подав оригінали чи міг швидко їх подати».
В. Феськов також додав, що спостерігачі моли змогу бути присутніми на творчому конкурсі. «Можемо стверджувати, що роботи належним чином шифрувалися, тож оцінка залежала від реальної якості роботи, а не від суб’єктивних факторів», – каже експерт.
Діяла «гаряча лінія», куди зверталися абітурієнти. Усі звернення стосувалися технічних моментів, а не скарг на роботу членів приймальних комісій. «Можемо стверджувати, що цього року вступна кампанія на Закарпатті пройшла без порушень», – підсумував Святослав Бабіля.