Від рішення Закарпатського окружного адмінсуду залежить відновлення справедливого порядку у Виноградівській міській раді.
Проходить перший рік роботи Виноградівської міської ради VIII скликання, а вона досі не відповідає результатам волевиявлення громади. У кулуарах сесійної зали ще в перший день роботи новообраної ради було порушено основоположне право громадян: мати владу, яку вони обрали.
Якими є підстави це заявляти?
Викривлення відбулося ще на першій сесії, коли двоє депутатів пішли всупереч волі партійних осередків, які їх висували, та об’єдналися з їхніми політичними опонентами.
Андрій Кузьма від “Команди А.Балоги” та Олександр Лемак від “За майбутнє” стали депутатами виключно завдяки голосам, які віддали виборці за їхні партії: “ЗМ” – 1103 голоси, “КАБ” – 1068. Тоді як особистий результат Лемака і Кузьми непрохідно-малий: 29 і 43 голоси відповідно (або 2,6% та 4% питомої ваги голосів за їхні партії).
За результатами виборів, об’єднання депутатів зі Слуг народу (7 мандатів), КМКС, За майбутнє, КАБ (по 3 мандати) і ОПЗЖ (2 мандати) отримало кількісну перевагу – більшість у Виноградівській міськраді. Однак раптова зміна політичних орієнтирів двох обранців змістила центр прийняття рішень до об’єднання Рідного Закарпаття (13 мандатів) та ЄС (3 мандати). Відтак у майбутню депутатську групу “Нова громада” замість 18-ти увійшло 16 обранців, а у “За розвиток” – не 16, а 18 депутатів.
Саме фактична зміна партійності двох депутатів, а також виборча система-2020, за якою встановлена пріоритетність голосу “за партію” над голосом “за кандидата”, дають підстави стверджувати, що представленість політичних сил у Виноградівській міській раді не відповідає волевиявленню громадян на виборах.
Простими словами, люди голосували, щоб політичні команди “За майбутнє” і “КАБ” мали по три депутати, а не по два, як зараз.
Чому важливі фракції?
Через створення фракції (а не груп, об’єднань і т.п.) партійні осередки можуть координувати діяльність своїх депутатів у місцевій раді. Зокрема, це законний інструмент, наданий політичним осередкам, для можливості зміни депутатів, які “заблудилися”. Адже не вступ або виключення з фракції є підставою для відкликання депутата з ради.
Тому саме створення фракцій “За майбутнє” і “КАБ” у Виноградівській міській раді є критично важливим для відновлення політичної розкладки депутатів так, як голосували люди на виборах.
Крім того, створення фракцій впливає на перерозподіл депутатів у постійнодіючих комісіях.
Що заважає створити фракції у Виноградові?
Такою штучною перепоною став регламент Виноградівської міськради, який передбачає можливість створення фракції лише зі складу не менше 5 депутатів. Чому саме 5, а не 2, 7 чи 10? Немає жодного аргументу з логічним поясненням цієї кількості. Так було прописано у регламенті ради попереднього скликання, яка обиралася ще по старій виборчій системі, де не вимагалося від кандидатів обов’язкової прив’язки до партій. Тому тоді 5-кількісний бар’єр нічого не порушував, однак тепер…
Принципова відмінність, що на виборах-2020 від кандидатів вимагалася прив’язка до партії і передбачалося проходження в депутати мінімум 2 кандидатів від партійного списку.
Тому ситуація зі старим регламентом і нової виборчою системою абсурдна. Політичним осередкам “Рідного Закарпаття” та “Слуги народу” регламент дозволяє створити фракції у Виноградівській міськраді, а таким же політичним командам “КМКС”, “ЄС”, “За майбутнє” і “Команді А.Балоги” – ні.
У Виноградові регламент став інструментом впливу на формат партійного представництва ради та його викривлення. Хоча завданням регламенту є тільки визначити правила і процеси, за яким має відбуватися робота ради. Це не лише логічне твердження, але і суть пункту 1.3. того ж таки регламенту Виноградівської міськради.
Загроза для “слуг” і всіх, хто не “рідний”
Для депутатської більшості, зліпленій на основі “Рідного Закарпаття”, кількісне обмеження створення фракцій “За майбутнє” та “КАБ” – єдина можливість не розвалитися. Тому годі чекати, що відповідні правки до регламенту Виноградівської міської ради будуть підтримані правлячою групою депутатів.
Ще цікавіше, що гіпотетично ніщо не заважає наявній більшості у Виноградівській міській раді збільшити прохідний бар’єр на формування фракцій з 5-ти до 8-ми. Тоді і депутати від “Слуги народу” не зможуть мати фракцію, а отже їхня обласна партійна організація втратить вплив на виноградівських “слуг”.
За справедливістю – до суду
Можливість створити фракцію має відповідати мінімальній кількості від прохідного бар’єру, встановленому виборчою системою. Або ж не має обмежуватися регламентом взагалі (на приклад, як у Берегівській районній раді, де при прийнятті нового регламенту виключили ці застарілі норми).
Такою є позиція трьох політичних сил, представники яких подали позов на Виноградівську міську раду до Закарпатського окружного адмінсуду. Головна мета – нейтралізація політичних маніпуляцій регламентом та приведення його до нових реалій виборчої системи.
Заключне засідання суду для винесення ухвали у цій справі заплановане на 3 листопада. Обидві сторони розуміють, що битва буде продовжена в апеляційній інстанції і може стати прецедентом для розв’язання схожих спорів по всій Україні.
Василь КІШ, спеціально для “Голосу Карпат”