Про це йдеться у повідомлені Громадянської мережі ОПОРИ.
У звітах кандидатів на посаду мера Ужгорода – чинного міського голови Ужгорода, кандидата-самовисуванця Богдана Андріїва та фактично безробітного висуванця від партії “Слуга Народу” Віктора Щадея вказується, що на розміщення матеріалів передвиборної агітації в інтернеті гроші не витрачалися. Однак за даними Бібліотеки реклами соціальної мережі Фейсбук, від червня 2020 року по 2 листопада зі сторінки Богдана Андріїва витратили на платну рекламу 4 424 долари (125 000 гривень). Від червня 2020 року по 4 листопада зі сторінки Віктора Щадея витратили на оплату реклами у соціальній мережі 8795 доларів (250 000)гривень).
Такі ж шалені кошти витрачались і на інтернет-рекламу в Google та YouTube.
Із п’яти кандидатів на посаду міського голови Ужгорода, які набрали найбільшу кількість голосів виборців, найбільше грошей – 455 тисяч гривень, на виборчу кампанію витратив чинний міський голова Ужгорода, кандидат-самовисуванець Богдан Андріїв. Кандидат від партії “Слуга народу” Віктор Щадей мав на рахунку виборчого фонду 189 770 гривень, а кандидат від партії “Рідний дім” Олександр Білак вказав, що у його виборчому фонді взагалі не було грошей. Такі дані ОПОРА отримала шляхом аналізу остаточних фінансових звітів п’яти кандидатів на посаду міського голови Ужгорода, які отримали найбільшу кількість голосів виборців.
Згідно з Виборчим кодексом, учасники виборчого процесу мають подати до територіальної виборчої комісії свої фінансові звіти не пізніш як за 7 днів після дня голосування, тобто – 1 листопада.
Остаточні фінансові звіти до Ужгородської міської ТВК подали 13 кандидатів із 22: Роман Юрків, Юрій Беляков, Олександр Білак, Павло Чучка, Тарас Гряділь, Віктор Щадей, Сергій Вучкан, Сергій Ратушняк, Вікторія Слюсаренко, Богдан Андріїв, Іштван Цап, Сергій Слободянюк, Павло Федака.
ОПОРА проаналізувала остаточні фінансові звіти п’ятьох кандидатів на посаду міського голови Ужгорода, які отримали найбільше голосів виборців, серед них – і двох учасників «другого туру» – чинного міського голови Ужгорода Богдана Андріїва та чинного депутата міськради Віктора Щадея.
Ім’я кандидата | Сума виборчого фонду (у гривнях) |
Богдан Андріїв | 455 000 |
Віктор Щадей | 189 770 |
Сергій Ратушняк | 230 000 |
Павло Чучка | 84 390 |
Олександр Білак | 0 |
Чинний міський голова Ужгорода, кандидат-самовисуванець на цю ж посаду Богдан Андріїв вказав у фінансовому звіті, що всього на рахунок виборчого фонду надійшло 455 000 гривень. Як зазначається у звіті, усі гроші фонду є особистими коштами кандидата. На виготовлення матеріалів передвиборної агітації кандидат витратив 22 521 гривень 30 копійок, 185 136 на використанні засобів масової інформації (оплата ефірного часу на телебаченні – 138 780 гривень, на радіо – 3 376, оплата друкованих площ у друкованих ЗМІ – 42 980). На інші послуги, пов’язані із проведенням передвиборної агітації, кандидат витратив 247 280 гривень (оренда обладнання та технічних засобів – для ведення передвиборної агітації – 67 880 гривень, розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на зовнішніх носіях – 179 400 гривень). Також у звіті вказується, що на розміщення матеріалів передвиборної агітації в інтернеті гроші не витрачалися, однак за даними Бібліотеки реклами у фейсбуку, від червня 2020 року по 2 листопада зі сторінки Богдана Андріїва витратили на платну рекламу 4 424 долари (125 000 гривень). Також на поточному рахунку виборчого фонду залишився незначний залишок – 62,70.
Кандидат на міського голову Ужгорода Віктор Щадей вказав в остаточному фінансовому звіті, що всього на поточний рахунок його виборчого фонду надійшло 189 770 гривень. У звіті зазначається, що всі ці гроші – власні кошти кандидата. На виготовлення матеріалів передвиборної агітації кандидат витратив 24 874,91 гривень, на використанні засобів масової інформації – 35 349 гривень, які були витрачені на оплату ефірного часу на телебаченні. Крім цього, у звіті Віктора Щадея зазначають, що на розміщення матеріалів передвиборної агітації в інтернеті гроші не витрачалися, однак за даними Бібліотеки реклами у фейсбуку, від червня 2020 року по 4 листопада зі сторінки Віктора Щадея витратили на оплату реклами у соціальній мережі 8795 доларів (250 000)гривень). На інші послуги пов’язані із передвиборною агітацією кандидат витратив 116145,00. Усього з поточного рахунку виборчого фонду кандидата витрачено 176368,91, залишок – 13,281,09.
Кандидат-самовисуванець Сергій Ратушняк вказав у світі, що сума його виборчого фонду становила 230 000 гривень, уся сума – власні кошти кандидата. Із цих грошей на виготовлення матеріалів передвиборної агітації витратили 168 570 гривень (31 740 – витратили на виготовлення друкованих матеріалів, 126 370 – виготовлення інших матеріалів передвиборної агітації, 10 500 – на виготовлення, придбання або оренду агітаційних наметів). На оплату друкованих площ у друкованих засобах інформації витратив 32 440 гривень. На розміщення друкованих агітаційних матеріалів на носіях зовнішньої реклами витратили з виборчого фонду – 14 230. Всього з рахунку виборчого фонду використали 216 140 гривень.
На рахунок виборчого фонду кандидата на посаду міського голови Ужгорода від партії «Голос» Павла Чучкинадійшло 84 390 гривень. В остаточному фінансовому звіті вказується, що всі ця сума – власні кошти кандидата. На виготовлення друкованих матеріалів передвиборної агітації витратили 34 714 гривень. Також 14 976 гривень витратили на оплату ефірного часу на телебаченні, 5 000 гривень – на оплату ефірного часу на радіо. Ще на розміщення друкованих агітаційних матеріалів на носіях зовнішньої реклами – 29 303, 40 гривень. Всього з виборчого фонду використали 83 993, 40 гривень, однак на рахунку залишилося 228, 60 гривень.
Кандидат від партії «Рідний дім» Олександр Білак вказав у своєму фінансовому звіті, що його виборчий фонд – порожній, тобто на поточному рахунку виборчого фонду – 0 гривень. Відповідно – гроші на агітацію із цього виборчого фонду кандидатом не витрачалися. Однак відзначимо, на вулицях Ужгорода спостерігачі ОПОРИ фіксували чималу кількість білбордів із іменем кандидада Білака. Додамо, що на одному із таких білбордів, зафіксованих спостерігачами в Ужгороді, інформувалося що замовником реклами є обласна організація партії “Рідний дім”. Звіт про використання виборчого фонду партія “Рідний дім” Ужгородській міській ТВК надала.
Відповідно до частини 6 статті 214 Виборчого кодексу України розпорядник поточного рахунку виборчого фонду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови зобов’язаний не пізніш як за п’ять днів до дня голосування подати до відповідної територіальної виборчої комісії проміжний фінансовий звіт за період з дня відкриття поточного рахунку виборчого фонду до десятого дня до дня голосування за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Остаточний фінансовий звіт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, подається до ТВК розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як на сьомий день після дня голосування.
Відомості проміжних та остаточних фінансових звітів оприлюднюються територіальною виборчою комісією протягом двох днів з дня їх отримання на своїх офіційних веб-сайтах (за наявності), веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності), на офіційних веб-сайтах відповідних регіональних (територіальних) представництв Центральної виборчої комісії або в інший визначений нею спосіб. Організації партії, які висунули виборчі списки та утворили власні виборчі фонди, оприлюднюють проміжні та остаточні фінансові звіти на офіційних веб-сайтах відповідної організації партії (за наявності) або в інший спосіб в мережі Інтернет протягом двох днів з дня їх отримання (частина 10 статті 214 Виборчого кодексу України).